Skip to main content

Gus Baha | Cara berfikir tentang kehidupan dunia dan akhirat | Logika kehidupan

 


Nggih kulo terangaken nggih, 
Sing terkenal teng akhir surat taubat, 


ما كان لأهل المدينة ومن حولهم من الأعراب أن يتخلفوا عن رسول الله ولا يرغبوا بأنفسهم عن نفسه ذلك بأنهم لا يصيبهم ظمأ ولا نصب ولا مخمصة في سبيل الله ولا يطؤون موطئا يغيظ الكفار ولا ينالون من عدو نيلا إلا كتب لهم به عمل صالح إن الله لا يضيع أجر المحسنين
Surat Taubat 120

Dados riyin, putune Zubair, zubair niku shohabat Zubair bin Awwam. Zubair bin Awwam niku gadah anak namine sinten? Abdulloh bin Zubair, Zubair niku lak anake cilik digentong, niku senengane drijine dilebokno gegere bapak e. Drijine niku dilebokno teng bekas luka drijine bapak e. Dulu ketika perang uhud, dan berbagai peristiwa, semua panah yang mengarah ke nabi didekengi mbek shohabat dengan tubuhnya. Karena mereka mikir, kalau sama2 mati mendingan kita, ketimbang Nabi. Nah niku sing disebut, nabi adalah orang yang paling diperhatikan orang mukmin dibandingkan dirinya sendiri. Tentu keselamatan Nabi di atas keselamatan orang mukmin. Kepentingan Nabi juga di atas kepentingan orang mukmin. Karena Nabi ngajak ning keselamatane ndunyo akhirat, sementara kepentingan orang mukimin, kadang hanya nuruti nafsu sing ndadekno ciloko ndunyo akhirat. Nah niku sing disebut

maa kaana li ahlil madinati wa man haulahum minal a'rob anyatakholafu anirrosulillah wa laa yarghobu bi angfusihim an nafsihi. 

Sehingga dalam konteks ini, niki rungokno tenan nggih. Nabi, karena nabi pasti benar, itu nabi tidak nerima alasan keluarga. Makanya kalau diajak kanjeng nabi, ayo cong melu aku, alasanya kanjeng Nabi, kulo gadah anak alit. Bojo kulo ijek meteng, itu tidak bisa diterima. Misalnya dengan alasan syagholatnaa amwaaluna wa ahluunaa fastaghfirlanaa. Ya Rosululloh saya ini sibuk ngurus keluarga, ngurus harta, mohon diampuni. Padahal mereka sudah mohon diampuni, itu tidak bisa diterima. Karena logikanya adalah perintahnya nabi perintahnya Alloh. Nabi tidak melakukan perintah, kecuali diperintah Alloh. Disebut nopo? 

wa maa yanthiqu 'anil hawaa in huwa illa wahyu yuha

Nabi tidak pernah ngendikan berdasar Nafsu, pasti itu perintah dari Alloh. Sementara kamu demi anak istri itu pasti nafsu. Kowe mentingno bojo kan mergo wedi ora iso ngeloni, tetep nafsu. Mentingno anak mergo suk mben ben lek tuwo enek sing ngrumat. Semua itu mesti pertimbanganya nafsu, meskipun kowe ngeklaim kasih sayang opolah, sak uni2mu. Tapi ujung2e iku. Ditinggal muleh bojo berat, ngko lak ra nduwe anak sing ngrumat pas tuwo sopo? Makanya orang mukmin ketika Nabi ngendikan, tidak ada hukum apapun, kecuali harus ngikuti Nabi Muhammad Saw. Makanya ngendikane Imam Asy Syafi'i, ketika beliau bermadzab, laisa li ahadin, ba'da Rosulillahi qoulun, 

Tidak ada siapapun mujtahid, apapun qiyas itu jali, itu logikane begitu nampak sekali. Argumentasi hukumnya itu nampak sekali, tapi itu batal demi hukum, jika Rosululloh tidak menggariskan demikian. Dadi misale fekih, wes diitung secara sistematik, secara metodologis, semuanya begini. Tapi Nabi kok gak seperti itu? tetep dimenangkan Nabi. Meskipun itu nyulayani qiyas jali. Qiyas jali itu argumentasi yang sangat2 jelas, ora trimo jelas, sangat2 jelas. Itu harus digugurkan, demi apa yang dikatakan Nabi. Makanya Imam Asy Syafi'i masyhur mengatakan, 

إذا صح الحديث فهو مذهبي
idza shohha minal hadits fa huwa madzhabi

Asal hadits itu shohih, maka itu madzab saya. 

Contoh yang paling mudah itu begini, sampeyan tak warahi ngaji fekih. Uyoh, kowe roh uyoh, yo uyohmu ki lho..najis to ora? najis. Ketika uyohmu itu sak titik itu digelas, terus disori banyu sak gelas menjadi gelas penuh, gelasnya ikut najis gak? ikut.. karena gak dua kolah, atau di bawah dua kolah. Terus ketika pulpen, ada uyohe sampeyan, terus kena tangane sampeyan, tangane sampeyan jadi najis gak? najis. Karena yang bersentuhan dengan najis, pasti menjadi najis. Itu kaidah fekih, jadi asal posisi air itu tidak dalam posisi warid, kecuali sing dijogno. Misale tangane sampeyan kenek uyoh, terus mbok gebyur banyu, itu suci. Tapi lak uyoh itu digelas, kemudian air itu dijogno, tapi posisi di gelas, itu najis gak? najis. Pokok e intine ngeten, sampeyan rungokno, ngko lak sampeyan ngerti duduk perkarane. Sesuatu yang terkena najis, pasti menjadi apa? najis. Dan itu kaidah yang diakui semua ulama di seluruh dunia. Tapi problemnya, secara riwayat adalah kata sayyidah aisyah, saya sering ngerok i mani dari bajunya Rosululloh. 

 كنتُ أفرُكُ المنيَّ من ثوبِ رسولِ اللَّهِ صلَّى اللهُ تعالى عليهِ وسلَّمَ 
Kuntu ufarriku maniya min tsaubi rosulillah

Kulo sering ngerok i manine nabi di bajunya nabi, kemudian nabi sholat, dan tidak membasuh baju itu. 

Singkat cerita, akhiranya mau gak mau ulama seluruh dunia, mujma' alaih mengatakan, mani itu suci. Sampeyan keyakinane mani itu suci apa najis? Padahal ini nyulayani (nyulayani itu mbedani) teori qiyas jali. Mani ini kan keluar dari makhrojul bauli, gelem ra gelem mani iku umpomo suci lah, itu kan keluar dari makhrojul bauli. Tempat yang dipakai keluar air kencing (air seni). Mani pasti keluar lewat situ. Logikanya, mani yang cair ini lewat sesuatu yang ada najis, logikanya akan kena najis. Dan itu Imam Asy Syafi'i disoal, masyhur itu perdebatan Imam Asy Syafi'i dan ulama seangkatanya. Sampai beliau dimaki2, lau kaanal maniyu thohiron, la kaana fi makhrojihi maa yunajjisuhu. Saya sampai hafal ta'bire sampai saiki. Saya ulangi lagi ya

lau kaanal maniyu thohiron, la kaana fi makhrojihi maa yunajjisuhu

Kalau mani itu toh suci, nanti kalau keluar pasti tersentuh sesuatu yang menajiskan, karena dia harus keluar lewat makhrojul bauli. Terus Imam asy Syafi'i marah besar, itu masyhur itu sampai Imam Syafi'i itu diarani..... naashirus sunnah. Sudah saya katakan, kita berfekih itu berdasarkan dawuhe Nabi, sing nduwe Islam iku Nabi. Lak Nabi muni gak najis, kowe ora usah kecangkeman. Wong nabi sing ngendikan, kok ijek mbok qiyasno, opo kowe dadi nabi? Ya sudah seperti itu. Karena ya tadi, An Nabiyu aula bil mukminiina min anfusihim wa azwajuhu ummahatuhum. 

Jadi dalam fekih sekalipun, kalau nabi sudah ngendikan, itu qiyas jali itu gak kanggo. Makanya kemarin seperti perdebatan kiblat di kemenag itu, Masjid2 mana diarahkan ke kiblat, dibenahi lagi karena gak presisi, gak sama persis. Itu ulama2 alim menentang, karena kalau nuruti gak persis, Masjid Madinah itu madep mekah itu juga gak persis. Rumangsamu masjid demak tok sing ra persis? Masjid Madinah itu madep kiblatnya gak persis. Takokno wong sing ahli falak. Tapi kiblat itu ajarane kanjeng Nabi Muhammad Shollallohu 'alaihi wa sallama. Ora kudu persis, nabi ngajari ngono yo ngono. Ora kudu persis2 an. Kowe ora melok nduwe islam, kok kecangkeman. Sing nduwe islam ae tenang, kok kowe ribet. Karena seperti contoh tadi, angger qiyas jali (nuruti ilmu fekih) barang kenek najis yo najis. Yo iku mau, dalane uyuh kan najis, wong kenek? uyoh. Mani lewat? lewat dalane? itu satu. Terus Imam Asy Syafi'i kita harus menerima konsep nabi kalau mani itu suci. Karena andaikan tidak suci, sayyidah aisyah harus mengumbah mani. Tapi ternyata ndak. Yang kedua lak mani itu najis, kowe yo najis. Lha materine soko najis, Lha sing ndarani mani iku najis, berarti wong iku yo najis, mergo materine? najis. Jadi panjang (pembahasanya).

Terus ada kaidah lagi, misalnya dalam ilmu fekih, min asbabin najsi al mautu. Diantara sebab najis itu adalah kematian. Kowe tak ulang fekih, ben ngerti fekih. Wong kok amen rohe surgo neroko ae. Saiki sapi iku suci opo ora? suci. Lak mati batang? najis. Wedus? suci, lak mati dadi batang? najis. Itu fekih, dan kita sepakat seperti itu. Maksudnya asal mati, mati batang lho maksude, mati sing sampai dadi batang. bukan mati yang disembelih. Berarti min asbabin najzi adalah al maut. Sekarang berhubung menungso iku mati, misale rukhin mati, mustofa mati, Imam malik yo ndarani Najiz. Padahal mayit ini nanti disholati, mulane wajib di dusi. Coro filosofine Imam Malik. Lhaiyo... kan mayit ini nanti disholati, syarate wong sholat iku suci opo ora? suci. Nah karena mayit itu disholati maka harus suci. Karena ada sebab najiz yaitu al mautu, maka harus? dimandikan disucikan. Yo masuk akal, mulane kowe lak mati, didusi, ben sah? disholati. Lek urung didusi? yo ora oleh disholati. Itu kan fekih yang njlimet, yasudah... harusnya kaidahnya seperti itu. Harusnya... tapi ada satu kejadian, dimana matinya orang syahid, kata Nabi, ora usah didusi. Padahal ada sebab najiz yaitu kematian. Tapi Nabi yang ngendikan, yo sami'naa wa atho'naa. Lha terus kowe protes... bedanya apa? yang mati syahid sama endak??

Cek bedo, cek rabedo, wong Nabi sing nduwe Islam, wes pokok sami'naa wa atho'naa. Harusnya orang yang mati syahid pun kena sebab najiz yaitu? mati. Tapi Nabi ngendikan suci yo... suci. Lha itu.. disebut dengan an nabiyyu aulaa bil mukminiina min anfusihim. Dalam semua konten, mulane kowe ojo ngaji feqih tok... kudu setengah hafal bukhori, lak dadi ulama i. Ben ruh, lak utekem itu kadang bedo mbek utek e nabi, dan sing kudu dibengkel yo utek em, ojo utek e nabi. Lho Nabi iku unik lho... kulo mboten sombong, kulo lak wes keceluk cerdas, kadang itu kagum tenan, apa itu... logika nubuwah itu beda sama logika... utek2.. opo maneh utekem, wes kecampuran LSM barang, malah kacau. Misalnya gini tak contokno, mesti kowe kliru. Umpomo bener, mergo tak ulang, asline kowe kliru. Misale contone ngene, kulo niku mlarat, mlarat... ketika proses mlarat niku ditulung mustofa, rukhin, pokok e ditulung terus. Nganti aku sugeh. Bareng aku sugih, aku lak nduwe duwek, tak kekno mas abu (ora dikekno rukhin karo mustofa). Yo wes pokok e angger nduwe duwek tak kekno mas abu. Nah terus rukhin mbek mustofa ini kenek pembisik2, 

wah gus baha iku...anti sejarah, anti masa lalu. Wong mlarate ambek kito2, bareng wis mapan mbek abu. Bareng wes mapan, kok dinggo wayuh barang, malah cangkeme nduk ndidi2. Mergo onok kyai iku disalami templek terus, bareng wayuh... terus sing nyalami templek leren. Alasane...? wong....
iku nyata iku, ora fitnah iku... :)

uasemane, rumasaku disalami templek dinggo pondok, opo to opo.. jebule dinggo wayuh. Kene sing nyalami templek ae ra wayuh, kono iso wayuh. Kowe ojo geman ngono mbek aku, kuwalat. Tapi onok kyai sing nasibe koyok ngono iku mau. Yo kyai onok sing papan atas, onok sing ora. Nah.. Nabi itu biasa seperti itu, saya ulangi lagi, Nabi seperti itu biasa. Ketika diprotes, logikane kan gak masuk akal. Mestinya yang punya masa lalu sejarah, luwih diwongno, mergo konco kerjo, konco nggolekno duwek. Tapi ndak.. nabi iku lek ngamal ning mas abu (misale). Wong loro iku dimbarno... woo itu shohabat gak kuat, akhirnya protes. Singkat cerita, itu yang masyhur di tarikh. Nabi ketika miskin, diusir dari mekkah sing ngrumat sopo? orang anshor. Wis dibiayai, sak shohabate, sak muhajirin dibiayai kabeh mbek wong anshor. Tapi ketika nabi mapan, dan sudah fathul mekkah, mekah dikuasai Nabi. Itu kalau ada kelebihan uang, dikekno wong kafir mekkah. Dikekno wong mekkah sing mlarat2. Akhire orang2 anshor yang gak dewasa itu komplain. Kalau mlarat sama kita, kalau sugih eling keluargane. Karena orang mekkah itu keluargane nabi. Nabi dengar itu masyhur itu, dan Nabi tidak tersinggung, terus orang anshor dikumpulkan semua. Ternyata logika nubuwah gini, wong anshor lak biasa ngamal mbek nabi. Ngamal iku mesti diganjar. Ngamal, memberi... menolong... Saya ulangi lagi, jenenge ngamal lak mesti memberi... menolong... mengamal... keren gak? keren. Keren.. heroik. Pangkat sing wes heroik iku terusno wae cong nganti mati. Lha lak kowe njaluk, tak kek i.. berarti kowe pas ngamal njaluk imbalan. Berarti pangkatem ngene.. heroik, saiki murahan. Heroik.. saiki arep2. Iku nubuwah, wes ora ngarah wong nduwe utek ngono lak ora nabi. Loh bar heroik kok turun pangkat, thoma' ngatok. Isin gak? coro wong nduwe selera???

Loh wong sing nduwe selera waras, sering nulung nabi. Lah nabi pas wes fathu, wes sugih, kepingine njaluk nabi. Isin gak...??? Puluhan tahun dadi pahlawan, pas nabi sepuh.. nabi kek i leh.. kan ndisek tahu tak kek i. Isin gak? wong waras lho maksude iki, mbahas wong waras. Lah nabi gak pingin wong anshor sing keren ngono, nduwe pangkat njaluk. Nuangis wong anshor.. nuangis, betapa otak mereka itu tidak sebanding dengan nubuwah. Wes a cong, kowe sing biasa ngekek i, biasakne.... terus2no wae nganti mati. Kowe opo ora isin imanem sing wes seneng nabi, saiki aku dadi nabi mbok jaluk i. Berarti mbok konversi dadi materi. Kok ora isin, wes mbok kek no aku iku, kowe nggolek ridane Alloh, yo ora tak nggo kepentingan pribadi, tak nggo masjid nabawi, masjid quba, macem2. Kok terus saiki aku sugih mbok jaluk maneh..padahal sugihku ko Alloh. 

Kon nggedekno islam, lak dingge nggedekno islam tak kekno mekkah2 iku, ben islame sing muallaf iku dadi apik. Nuangis, rodhinaa billahi robba wa bil islami dinaa wa bi muhammadin nabiya wa rosula. Mpun nabi, kulo ridho, njenengan atur pripun mawon kulo ridho. Tapi kan wong saiki pikirane LSM kabeh, ngroso akrab gak dijak lungo ae tersinggung. Misale aku akrab mbek rukhin, rukhin mlarat sarapan tak kek i. Duwek tak kek i misale. Mbendino awor aku, seminggu aku lungo jakarta nggowo inova ijek kosong. Ora tak pamiti, konco kok ngono. Kowe nduwe konco akrab, mlarat cek sugih.. koyok majikan. Lungo gak mbok jak, tersinggung. Dadi kene lungo dadak ngekek i alasan, sepurane yo aku lungo mbek bojoku. Misale gak mbek bojoku, sepurane yo.. aku kesusu. Mulane jarene Imam Asy Syafi'i, konco top iku konco sing ora perlu penjelasan. Sing perlu penjelasan iku gak konco. Perkarane modale suudzon. Loh iku ning jowo iku sing suudzon iku dianggep hebat, iyo2.. konco kok ditinggal? dadi duet kebodohan iku biasa. 

Dadi misale mau, wong lungo ning jakarta mobil kosong kok ra dijak? Loh ngono iku sing ndukung akeh.. iyo2, konco kok ngono. Malah ngajak wong liyo.... aneh wong jowo iku, coro akal nubuwah. Coro akal ngene2 iki yo adone ngono. Lha kowe milih ndi? akal nubuwah mbek akal ngene2 iki?? yo milih akal ngene2 iki... wong kowe ora nabi. Cuma tak terangno, nabi iku bedo... Dadi ora kenek ditebak, lha kuwi barokahe moco hadits, ben ruh lak cara berfikir nabi iku bedo, terus yo masuk akal. Diangen2 maneh yo masuk akal. Terus contoh maneh... Nabi iku kok onok wong kok mulyo banget, iku jarang dikek i duwek. Nabi itu kancane njenengan, kok ora tahu dikek i, sing islam anyaran kok dikek i..? Imane ndekne iku iman sing kuat, mentale memberi islam, lha sing iki mentale lagi ingin mendapat dari islam. Mulane tak kek i...

ata-allafuhum alal islam

Mulane ning zakat, termasuk sing dikek i wal muallafati qulubuhum.

ora onok ning zakat, lil 'ulama 'amilin, wal auliyaa wal mukhlishin, ora ono. Wong saiki ora.. akeh salah kaprah, malah ulama e njaluk zakat. Innaa lillahi wa inna ilaihi roji'un. Ono? innama shodaqotu lil ulama..lil 'amiliina.. wal auliyaai wal muqorrobin.. wa syuhada- wa sholihin. Yo ora ono.. Iki kan orang2 keren, kudune dengan islam memberi, lha kok mbok lateh mendapat. Tapi ilmu koyok kulo wis longko, padahal mesti benere. Ora mek mungkin bener... kulo niki nerjemah sing didawuhno nabi, saking hadits2 shohih. Itu nubuwah, beda... cara berfikir nabi itu beda. 

Terus yang kedua, nabi itu punya kemampuan, akal sing susah menerima nabi pun, dadi gampang. Lah itu memang kemampuan, utiitu jawaami'al kalim. Saya itu punya kemampuan, memaksakan kebenaran ke otak manusia. Utiitu jawami'al kalim. Misalnya gini, itu masyhur.. saya teruskan cerita tadi.



Utiitu jawaami'al kalim
Ketika Mekkah itu sudah kebuka, dan Nabi itu nyaman di Mekkah. Nyaman sekali karena memang kampung halaman. Kelihatan asyik, ketemu misanan mindoan, lah pokoknya asyik lah. Orang2 anshor kan mulai khawatir, dulu kan Nabi diusir dari mekkah kan karena lemah, sekarang kan mekkah sudah dikuasai nabi, pasti nabi krasan ke mekkah, dan gak mau kembali ke madinah. Dengar itu ya gak tersinggung, kalau ada kelebihan uang ya dikasihkan misanan dan mindoan orang mekkah. Yang di madinah tidak dikasih sama sekali. Ketika itu dipergunjingkan, dawuhe Nabi iku lucu. Dawuhe ringan ae, cung delok wong2 sing tak kek i wedus, bar lak muleh nggowo wedhus, sing seneng duwek yo muleh, sing seneng unto tak kek i unto yo muleh. Wong2 mekkah i bar tak kek i muleh, tak kek i muleh, terus kowe muleh i nggowo aku. Kowe milih ndi, nggowo wedus, mbek nggowo Rosululloh. Artinya apa? akhirnya orang anshor sadar, Bahwa membawa Rosululloh itu tidak bisa dibandingkan oleh materi (gak bisa tertandingi oleh materi). Itu mashyur hadits itu. Mulane Rosululloh ba'du fathul mekkah kembali ke madinah. Wong madinah sueneng, wes ndonyo kek no mekkah Nabi.. sing penting kulo entuk njenengan. Ini akal nubuwah, lah coro akal LSM, akal e koyok sampeyan kan, yang berjasa banyak ya nanti mendapat banyak. Opo maneh partai politik, tambah kudu entuk uakeh. Ngamal sitik ae, kepingin entuk akeh, opo maneh ngamal akeh? 

Nah teori nubuwah seperti ini diwaris Abu Bakar Rodhiyallohu 'anhu, ketika beliau menjadi kholifah, ada orang islam anyaran iku jadi sekertaris negara. Sing ahla badrin, sing suwi berjuang, coro saiki malah muk RT opo RW. Do protes, yo enek ae sing protes, ini gimana? Jare Abu Bakar, Mulyane wong badar iku wis mulyo indalloh, jadi jabatan ndunyo wes ben dipek2 wong2 sing rai2 ndunyo. Itu nubuwah, sehingga orang biar terlatih dengan derajat di akhirat. Lha saiki gak, wong dilatih derajat ndunyo. Misale ngeten, conto paling gampang sing kulo lakoni, sing wong sholeh sak ndunyo lakoni. Kowe kan angger bengi kan sujud, paling gak sholat isya', koyok e lak tahajjud kan enggak, isya kan yo bengi. Ketika kita sujud, itu nikmat yang luar biasa. dan itu kenangan terbaik kita saat di dunia. Saya ulangi ya, dan itu kenangan terbaik kita saat di dunia. Kemudian, ada negara maju, koyok amerika, donal trumph do ra tahu sujud, kamu gak pernah terlintas kalau mereka itu a'dzomu minna (lebih keren ketimbang kita). 

Karena kita sujud, mereka gak sujud. Sehingga dengan cara berfikir seperti ini, tidak pernah terlintas singapur lebih baik ketimbang kita, karena kita nganggep derajat akhirat itu segala2 nya. Yaitu ditakdir menjadi orang yang sujud, atau orang yang iman kepada Rosululloh Saw. Kalau sudah cara berfikir seperti ini ahla badrin itu kan sudah diapresiasi Alloh, diapresiasi di dalam al quran, bahwa kamu2 pasti diridhoni kambek Alloh. Dengan seperti itu, cek RT RW cek pengurus ranting, wes gak tersiksa. Mereka yang sudah ahla badrin jangan kamu rayu, melu perang kok jadi ketua RT, minimal kan wakil perdana menteri. Ojo lateh ngono... akhirat sing wa lal akhirotu khoirul laka minal uula terus kok mbok latih uula. Misale kulo kan keceluk alim, misale kulo dadi RT yo ora tersinggung, meskipun lurahe yo rukhin, coro kulo yo biasa wae. Ben ndonyo pek kono, barang ndunyo dipek wong kriting2 yo ben. 
 
Tapi kita ini ndak, kita ini sekarang zaman akhir ini lucu, tambah ngroso sholeh, tambah ngroso entuk akeh. Loh kok aneh, wong sholeh orientasine ora akhirat, kok malah entuk ndunyo, dadi zaman akhir iku kuacau. Tapi yo pantesen kacau, wong zaman akhir, gak masalah wong pantese kacau. Tapi kan lucu, kita ini sholeh, orientasinya akhirat...tapi lak ndunyo kudu entuk paling? lalu sholeh mu atas nama apa? Ning ndi nggon, wong sholeh itu orientasinya akhirat. Masyhur itu, dawuhe wong sholeh2 ndisek. 

Rodhinaa billahi kisman, lanaa 'ilmun wa lil a'daa-i maalun

Kulo ridho, cek musuh2 kito entuk ndunyo lah, sing penting kito entuk elmu. Tapi sekaran enggak, orang itu dilatih mengkonversi kesholihan akhirat dengan mendapat dunia. Itu bahaya, untuk kelangsungan islam itu bahaya. Nanti orang itu tidak latihan Ikhlash. Dadi coro kulo nggih ngeten niki, kulo lak kyaine njenengan. Kok misale entuk salam templek 200ribu. Mubaligh sing ora kyaine kok disangoni 2juta, yo ora tersinggung, wong barang ndunyo ae. Memang harus dilatih seperti itu, kalau seneng... sudah nikmati mulang. Mulang marai ridhone Alloh, yowes mulang marai ridhone Alloh. Cek entuk ndunyo cek ora wes seneng.. lha mulang marai entuk ridhone? Alloh. Bareng mulang wis suwi, puluhan tahun, bar ngono ono mubaligh, muk pidato 2jam entuk 2juta?? nggremeng.. mestine lak aku. Iku ulama opo? kudu diphk ulama ngono iku. Lek wes ulama yo bangga mbek ngulang, ulama yo marai ridhone Alloh, titik wes. 

Lak dibanding ridhone Alloh, ndunyo dianggep sepele. Kudu dilatih, aku lak omong ngono iku, yo rapaham paham. Sak jane aku yo raseneng ngamuk, tapi lak rapaham2 yo wajib diamuk. Mulane nabi musa iku, nggodbaana ashifa.. ngodban iku marah besar. Mergo umate diterangno gak paham2. Saiki iku misale quranem fasih, makhroje fasih. Terus ngulang mushola santrine loro. Ono wong rapati fasih, wisudane akeh, entuk duwik akeh. Nggremeng... gak fasih kok ngulang ngaji. Lha kowe iku fasih nggolek ridhane Alloh opo nggolek duwek? lek nggolek duwek ngomong. Bareng kon ngomong gak pantes isin, lek isin gak usah ngomong. Lek isin gak usah ngomong, uaneh2 kowe. Ora mesisan, itu nubuwah. Jadi nubuwah itu kalau nikmati ikhlash itu luar biasa. Lha nak kowe derajate nubuwah ngene iki, iku koyok sing disya'irno poro sufi2 ndisek. Kulo bolak balik matur, koyok sing bolak balik dilagokno habib syech. Tapi itu nadzhomanya orang2 dulu. 

ولاك يا زينة الوجود ما طاب عيشي ولا وجودي ولا ترنمت في صلاتي ولا ركوعي ولا سجودي بالله صلني فداك روحي
Andaikan ndak kamu ya Rosululloh, wujud saya itu gak ada gunanya. Karena kita hidup kayak hewan, wayahe mangan, mangan... wayahe kawin, kawin. Barokahe ajarane nabi, kito sujud ning Alloh Swt. Dan itu, inti hidup ya sujud itu. Dan andaikan tidak karena hidayah Rosululloh kita gak pernah menikmati rukuk dan sujud. Taronnam iku maknane nyanyi. Karena ajaranmu ya rosululloh, saya itu kalau sujud nyanyi nyanyi. Maksude nyanyi2 itu sangat menikmati. Saiki gak, wong wis do biasa sujud, tapi ngeluh... Wes tak rewangi sujud, ngene2 ae, rejekiku angel. Kok enak wong sing ora tahu sujud. Berarti kamu menganggap sujud itu belum lebih nikmat daripada dunia dan seisinya. Padahal dawune nabi, sok mben lek ning akhirat, kowe tahu sujud pisan, iku ngalah2 i ndunyo sak isine. Karena orang yang gak sujud di neraka, kamu pernah sujud di surga. Dan surga itu fasilitasnya jauh di atas? neraka. Lha kita itu sujud bolak balik, traweh tok sujude ping piro? Ping patang puluh, masio bianter... onok ping patang puluh? luwih? Kan traweh iku rong puluh roka'at yo, rong puluh roka'at sujude ping piro? pindo yo...? 40... patang puluh tapi ra tuma'ninah, war wer war wer.... Kulo lak traweh, pilih dadi makmum.. perkarane suk lek ditakoni Pengeran, ha.. sujud kok cepete ngono, lha imame cepet gusti... jare makmum kon manut imam, Mulane suk imame sing diburu... lhaiyo, coro fekih kan.. 

wal wajibu alal makmumi muttaba'atul imam
Makmum wajib manut? imam. 
Dadi aku sok mben lak ditakok i, ha.. sholat kok cepet ora tuma'ninah? Imame... kulo kan wajib manut? imam. Lha imam e ditakok i.. imam.. lha kenapa kok cepet? permintaan pasar.. bebas hisab.. Lhaiya lha imam sampai gitu kan tahu, konsumenya minta nya? seperti itu. Wong njajal, suwi langgare sepi e... Wong cah nom2 lak traweh takok, sing cepet ndi? ora kok sing apik ndi? sing cepet ndi?.. Kulo teng lasem iku ono imam sepuh, lagi ape melu.. waduh.. kok mbah iki? ngko suwi... sing ngguri2 langsung, kecewa ndekne, mestine imame rukhin, diganti wong sepuh. Kulo nganti sakniki ora tahu ngimami traweh. Perkarane niku, kulo nggih mboten siap tanggung jawab. Mulane wes, dadi makmum wae, Coro aku lak kesuwen lah yo keberatan, yo wes mugo2 ditompo Pengeran, ngono wae wes. 

Tapi sampeyan tak latih berfikir nubuwah, njenengan latihan, pun to ngendel kulo. Ning ndunyo mampir ngombe, awak e dewe deluk ngkas yo mati. Umur paling roto2 sewidak, pitung puluh, bariku mati. Ketika kita mati, yang kita kenang di dunia itu hanya sujud, karena itu perintahnya Alloh, wasjud waqtarib. Kita itu di dunia disuruh sujud, Ora dikon sugih, ora dikon njabat, kon sujud. Meskipun kamu gak papa, punya jabatan gak papa. Punya uang gak papa, tapi perintah Alloh itu disuruh sujud. Dan kita sujud, soal sugih mlarat itu wes biasa lah. Soal sugih yo ben sugih, sing mlarat yo tujuan sejati kita itu karena untuk sujud. Kita sudah sujud, berarti punya nikmat untuk membeli surga. Kemudian setelah sujud (yang didapat surga) kamu ngeluh, ora nduwe sepedah motor. Perkoro ora sugih, iku utek kok elek e ngono. Berarti sujud mu belum bisa wa lataronnamtu fi sholati, wa laa rukui walaa sujudi. Dan itu nubuwah, mulane masyhur... mulane nabi itu kalau lagi banyak problem, mlebu metu mlebu metu. Di takok i a'isyah, kenapa? yaa rosulalloh. Bilal kok gak teko2 bilal. Terus ketika bilal adzan, bilal itu kalau mau adzan notok nabi. Nuangis Nabi, ketok seneng.. tanawwarul wajhu, ka annahu .... Nabi itu terus sueneng, bar ketok sumpek, diundang bilal terus ketok sueneng. Arihnaa ya bilal. Arih (ngekek i istirahat siro) naa in insun. Ya bilal, cepet.. aku kek i istirahat. Jadi Nabi itu nganggep sholat itu? istirahat. Mulane masyhur, 

وقرة عيني في الصلاة
wa qurrotu 'aini fis sholat

Ketenangan jiwaku itu saat sholat. 

Umate kang.. kuadung mangan, ono pentol... ngono kok njaluk syafa'at iku piye? Tapi wong ora nabi yo wes ben ngene iki. Tapi cek bedane kakean. Nopo?? bedane iku kakean. Nabi iku lek nyifati sholat, arihnaa ya bilal, arihnaa ya bilal, kasih aku istirahat. Nabi sebagai pembesar, pernah ngadepi perang, ngadepi yahudi, ngadepi, nashroni. Ada penggulingan, ada makar, ada orang munafik, sing ning ngarepe manis, ning mburine mbodoni, Itu kan tegangnya luar biasa, lak nuruti tegang. Tapi Nabi itu kalau tegang, mlebu metu, terus bilal kok ora teko2. Baru bilal teko, arihnaa ya bilal, Sueneng... sudah kalau sholat itu in Nabi. Nyuaman, ketok nyuaman. Saking nyamanne lek moco 200 ayat, wani kowe makmum nabi? Pinten? 200 ayat. Iku ono sahabat sing nggambarno nabi, aku ruh nabi sholat tak tinggal muleh, nyembeleh wedus, tak beleh, tak tulangi, tak masak, arepe mbalik, nabi sik roka'at pertama. Njajal... ndisek kan ora ono jam, tes2 ane ngono. Wani??Makane Nabi ruh traweh model wonokromo, model njejeran, padahal wonokromo wis apik.. wis standar. Opo maneh ruh traweh ndi? mblitar? Padahal wonokromo kudus i wes apik wes, mblitar niku, 8menit? 7...?? Iku umate nabi sulaiman, ora umate nabi muhammad. 7menit? 7 dibagi 20... berarti per salam pirang menit? 1 menit 3 roka'at, lha fatihahe pirang huruf? 

Makmum nabi lho sueru... nabi yo enjoy, uasyik.. sing makmum yo asyik, yo podo pahame podo sholehe, damai. Bar sholat terus sueneng. Mergo koyok istirahat, 

وقرة عيني في الصلاة
wa qurrotu 'aini fis sholat.

Wah lak iku yo keren, yo enek shohabat iseng njajal. njajal mektoni sholate nabi. Teng nggen kulo ono imam suwi, mbar no sek, tinggal ngopi, imam sik suwi. Tapi nyata, misale kowe iku, misale ora sesholeh nabi. Misale kowe nyaman, sak sa'id ali zainal abidin wes.. Beliau itu satu hari sholat seribu roka'at. Ketika beliau ditanya, kenapa engkau sholat sampai 1000 roka'at? kata beliau itu gini, sakjane aku kepingin sholat iku muk rong roka'at. Yo mung rong roka'at til,  Bareng bar sholat rong roka'at, ya alloh matur suwun gusti, njenengan rezekeni sholat, ketika orang lain dalam kesesatan, ketika orang lain menikmati kebathilan, njenengan nekdir kulo menikmati kesholehan. Nggih niku kulo sujud teng njenengan, kulo syukur. Takbir maneh, takbir.. syukur, sholat maneh..rong roka'at. Terus syukur maneh, matur nuwun gusti.. wis ribet urusan ndunyo, urusan bathil, urusan gento. Sik nekdir kulo sholat, syukur maneh, terus sholat maneh. Kulo wes tahu njajal muk kuat 100 roka'at, tapi aku wes tahu, lumayanlah timbang kowe, aku wes tahu. Aku tahu sholat, ra njarak iku dadi 100 roka'at. Pokok e penting wes tahu, ndilalah rapati sewu, wong maqome ora sampek sakmono, tapi kan tahu. Maksude tahu itu gak terencana, pokok e sik kangen Pengeran tak tambahi, kangen maneh tak tambahi. Dan itu gak plagiat, njarak kepingin keren gak, wes pokok e seperti itu, mbaleni neh yo raiso, kudu harus isyq, kudu bronto ning Pengeran. Tapi kowe tak latih, carane nikmati sholat. Kita ini kan pasti mati, saya ulang lagi kita ini pasti mati. Dan yang pasti, saat kamu mati yang paling kamu kenang di dunia adalah saat kamu sujud. Pasti itu... saya ulang lagi. Kita ini pasti mati, dan yang paling kita kenang saat kita mati itu adalah kita di dunia pernah sujud. Dan itu identitas kita. Opo maneh lak sok mben pengumuman ning oro2 mahsyar, delok wong2, bathuk e onok cap sujud opo ora? maksude ora irenge lho.. nur. Ora ono ulama sing (mbahas) atsar sujud iku, ireng ora ireng mboten. 

Kabeh ulama ngarani simahum fii wujuhihim min atsaris sujud, itu podo mbek ayat, yauma tarol mukminiina wal mukminaati yas'a nuruhum baina aidihim. Dadi angger wajahe onok nur, ning ndunyo sujud. Ora masalah ireng ora ireng mboten. Niku masalah sajadah lek niku. Sujudo uapik lah, lek sajadahe uapik empuk, kok ketok e ora ngecap ketok e. Kowe sing cangkem elek, ora aku lho. Aku kyai, tetep cangkemku apik. Sing ngenyek kowe. Muk aku crito, iku masalah sajadah, kok mbok tukno mester barang? iku wong hasud....

Ndak artinya gini lho, nanti ketika identifikasi di akhirat, siapa yang benar siapa yang salah itu, Alloh ukuranya itu tok, 

simaahum fii wujuhihim min atsaris sujud.  
Yu'rofuuna bi simaahum fa yu-khodzu bin nawasi wal aqdam

Jadi orang2 pendosa itu dilihat saja sama malaikat bagian identifikasi... batuk e ora ono nur, berarti ning gerbang kiri. Kok batuk e ono nur? berarti... simaahum fii wujuhihim min atsaris sujud. Nah.. dengan status sujud yang seperti itu, dan fungsinya seperti itu, faidahnya seperti itu, kowe kok sujud kesusu tangi iku piye? wong nanti itu yang menyelamatkan kamu, dan itu identitas kamu indalloh. Mulane kulo niku lak sujud niku tak nikmati tenan. Kulo lak sujud niku seneng tenan, senajanno kulo arang2 sholat sunnat. Sujud kulo niku kualitas A. Iku tak nikmati tenan, matur nuwun Gusti, Njenengan nekdir kulo sujud. Ini identitas saya. Sampeyan delok ning kitab saddah sing nyarahi ihya. Iku lak muji sujud sampek sundul langit, sampek huwa kulliaduka, huwa maliyatuka, huwa qouluka, huwa madatuka, sujud itu identitas kamu, hakikat kamu, kamu dibikin ya untuk itu. Dan orang salah benar, ukuranya sujud apa gak. Bagaimana mungkin yang sujud itu identitas kamu, kowe sujud gak betah, gak tuma'ninah, itu apa apa an. Dengan pemahaman seperti itu kan nganggep sholat spesial tenan. Disebut wa laa taronnmtu fir rukuk i wa laa sholati  Tapi kowe kan ora.. uaneh, islammu itu uaneh.. wis uaneh anah aneh.. coro akal nubuwah, maksude mbalek maneh coro akal nubuwah. Berhubung akalem ora nubuwah, yo wes ngene iki wae. 

Bareng poso, buko... terus mangen, bareng krungu teks imsak.. wuaduh. Pokok e ibadah iku uaduh. Bar buko sik asik2 e rokok-an kok onok adzan.. uaduh. Sholate nduk mburi, bareng imame salam terus plencing. Jek eling kolak e ning omah. Ngono kok arepe daftar wali, coro aku sing nginventarisir ora tak tompo, yakin to. Tapi kowe yo umate kanjeng nabi, mugo2 disyafa'ati, ngko aku tak sing matur. Mpun maklumi nabi, niku ngono ning zaman akhir. Ketika orang lain wonten ning night club, wonten dugem, piro2 niku teng masjid traweh. E... ngono haa dadi jaman akhir rusak? nggih wis ngoten, pokok e lumayan. Wes lumayan. Bandingane dugem, ampun Njenengan bandingne Sa'id ali zainal abidin, mboten kelase niku. Bandingane sing teng mriko lho.. dugem, yo wes lek bandingane ngono yo luwih apik. Alhamdulillah...

Dadi golek musuh sing ringan, sing ora kelase wes ora usah. Tapi setidak e ngeten niki, kulo kan sering maos kitab al umm punyak e imam asy syafi'i. Memang itu kitab fekih ya, tapi itu dikarang oleh imam yang masih orisinil. Dulu fekih zaman era kitab al umm itu tidak seperti fekih era sekarang. Fekih itu ya nikmati isyq ning  Pengeran. Sehingga kata Al Imam Asy Syafi'i, Nabi itu kalau menikmati sujud... sampai mengatakan sajada lakal wajhi, wa dami wa bashori, wa .....

Ya Alloh telah sujud kepada engkau, wajah saya. darah saya, sumsum saya, Itu sampai disebut.. sajada lakal wajhi, wasam'i (kupingku) wa bashori (mripatku) wa mukhli (sumsumku) wa ashbi ( ashbi kuwi yo bongso sumsum) wa sya'ri (rambutku) wa dami darah insun. Karena yang ingin kita sujud itu semuanya. Sampai disebut semua oleh nabi, saking inginya, identitas yang ada  pada beliau itu ila robbil alamin. Karena itu yang jadi identitas, itu yang nanti jadi identitas. Lha lek kowe, sing dadi identitas, malah sak enake dewe. Sujud traweh kok muk tal tul, coro ditok durung ketoro bentuk e. Jadi misale jenengmu rukhin, jadi ngetok e ning kertas, ora muk set titik. Iku muk kenek R e tok, tapi lak sujudmu tenang, olehe masang yo tetep, iku ketoro tertulis rukhin. Kowe mbayangno, bayangno tok ning kleurahan iku, stempel, ono tulisan rukhin, terus mbok tok, koyok wong pas sujud traweh, paling kenek R e tok, ngko kenek N e tok. Dadi pas kowe matur Pengeran, kulo nate sujud gusti, ndi tulisane? kan gak nemplek. Tapi lak sujude tenang, ditekan, mulane syarate sujud kan? ditekan kan? lho nggih... syarate sujud tenggene kitab2 fekih ma'a tahamullin  yasir, ditekan. Ditekan tenang, tumakninah, moco subhanalloh ping telu, terus ndongo supoyo ora mlebu suwe2 ta piye? wes pokok e ndongo, terus ditarik, tertulis rukhin, jelas. Tapi lak sret, kenek R e tok, sret kenek N e tok. Lha iku terus kok ngge matur malaikat malik, ndi buktine? R tok ora mesti kowe. Iki inisial.... Yo tapi lak traweh wong sholat sunnat wae, yo wes ben tetep ngono wae. Ngko soale, do suwi yo do keberaten. Lek teng mriki nggih lumayan lah, sing teng mblitar niku masalah. Kulo nggih nate makmum teng wonokromo nggih sae, teng mriki nggih sae. 

Kulo lek teng blitar urung njajal, tenan to ora? ngko gek tivine provokasi. Kan iso wae fitnah, tapi ketok e ora fitnah. Kulo nate tangklet tonggone, tenan ? nggih gus tenan. Kulo nate nderek. .. wong ape husnudzon malah mbok warai. Mboh seberapa pun kadarnya, kita itu pernah berfikir nubuwah. Berfikir nubuwah seperti tadi, misale kowe serong ngekek i kyai, opo ngaturi habib, opo ngaturi wong yatim. Suatu saat, cah yatim iki sugih, terus cah yatim iki sugih, lali kowe ngekek i wong liyo. Kowe kudu bangga, posisi piye wae kowe ngekek i heroik,  kowe arep2 berarti dadi pengemis. Kowe ikhlas? bar mantan heroik saiki dadi? pengemis? mergo perkoro sing tahu mbok rumat dadi wong. Kan lucu. Jaman cah iki yatim mlarat, ngekak ngekek i duwit, bareng saiki cah iki sugih kowe njaluk duwet. Kok ora isin? bar kowe heroik kok dadi turun pangkat dadi pengemis? tapi isinem, kerono Alloh Swt. 

Iku carane berfikir nubuwah,
 
لَا تُبۡطِلُوا۟ صَدَقَـٰتِكُم بِٱلۡمَنِّ وَٱلۡأَذَىٰ

Berarti kowe akhire ngundat2, cilik e tak rumat, bareng dadi wong, ngekek i wong liyo, kuwi jenenge, kan? ngundat? mestine kowe kan tetep biasa saja. Nah soal cah yatim iku digerakno atine maleh eling kowe, nah iku jenenge rizki min haitsu laa yahtasib. Kowe wes putus asa, gak arepan blas. Wes putus asa sama sekali gak tomak blas, terus cah yatim iku tahu diri ngekek i duwek, yo tompo, tapi iku min haitsu laa yahtasib, mergo kowe gak terlintas blas. (42.47)


Comments