Skip to main content

Catatan Ngaji Gus Baha | Mengambil Ilmu dari orang yang Jelas asal usulnya

 

Niki sanade Malang Gus. Jelas tetep seko pantura,  Kowe tenang ae, ora usah tersinggung, pokok e teko Pantura kuwi mesti luwih tuwo. Kulo kan pun ruh silsilah Kyai Jowo, roto2 polane niku, tuwo Pantura. Aku kan podo, aku yo nduwe catetan nasabe Mbah Hasyim, nduwe catetan keluarga kene, keluarga Sarang. Yo koyok Mbah Hasyim iku sawangane tok wong Jombang, tapi dari Purwodadi, Demak, muter sik tapi. 

Ayok sak iki ngaji, nomor 17. Aku yo tak acak, sing ora tahu- (tenanan), tapi aku yo tahu sinau.  Ayo sing moco sopo? kowe sing nunjuk, sing diwoco arabe tok, gak usah dimaknani. (Kulo sing nunjuk?) iyo.. Gus Hasyim mawon. 

(فصل)

 في لزوم الإختياط في أخذ الدين وأخذ العلم

Fashlun fi luzumil ikhtiyaath fi akhdid diin.  Ngko melok ngaji ihya lho. Mergo iki ngaji terakhir.  Aku angger (arepe) ruwah, arepe uzlah. E.. kulo angger arepe rejeb rojab, wes .... 


Ayo moco, moco arabe tok

بسم الله الرمن الرحيم

(فصل)

في لزوم الإختياط في أخذ الدين وأخذ العلم والإنذار عن فتنة أهل البدع والمنافقين والأئمة المضلين

Hayo.... Ihtimal? (mboten lek niki) qoth'i niki. 


يلزم الإختياط في أخذ العلم، فلا يأخذ عن غير أهله 

Nah lek iki bener ihtimal, iso falaa ya-khudz, is falaa ya-khudzu 
Lek misal  falaa ya-khudz (mongko ojo-o) - NAHI. Nah iki bener ono ihtimal. (Lek mau mboten yo gus?). Nggak karena ada pengganti lafadz hadits. Ya kan?


عن عبد الله بن عمرو بن عاص رضي اللَّه عنه قال، قال رسول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

ﺇِﻥَّ ﺍﻟﻠﻪ ﻻ ﻳَﻘْﺒِﺾُ ﺍﻟﻌِﻠْﻢَ ﺍﻧْﺘِﺰَﺍﻋَﺎً ﻳَﻨْﺘَﺰِﻋُﻪُ ﻣﻦ ﺍﻟﻌِﺒﺎﺩِ ﻭﻟَﻜِﻦْ ﻳَﻘْﺒِﺾُ ﺍﻟﻌِﻠْﻢَ ﺑِﻘَﺒْﺾِ ﺍﻟﻌُﻠَﻤَﺎﺀِ 

ﺣﺘَّﻰ ﺇﺫﺍ ﻟَﻢْ ﻳُﺒْﻖِ ﻋَﺎﻟِﻢٌ ﺍﺗَّﺨَﺬَ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﺭﺅﺳَﺎً ﺟُﻬَّﺎﻻً ، ﻓَﺴُﺌِﻠﻮﺍ ﻓَﺄَﻓْﺘَﻮْﺍ ﺑِﻐَﻴْﺮِ ﻋِﻠْﻢٍ ﻓَﻀَﻠُّﻮﺍ ﻭَﺃَﺿَﻠُّﻮﺍ


Dari ‘Abdullah bin ‘Amr bin al-‘Ash Radhiyallahu anhuma, beliau berkata, “Aku mendengar Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

“Sesungguhnya Allah Ta’ala tidak menggangkat ilmu dengan sekali cabutan dari para hamba-Nya, akan tetapi Allah mengangkat ilmu dengan mewafatkan para ulama. Ketika tidak tersisa lagi seorang ulama pun, manusia merujuk kepada orang-orang bodoh. Mereka bertanya, maka mereka (orang-orang bodoh) itu berfatwa tanpa ilmu. mereka sesat dan menyesatkan.“ (HR. Bukhari)


Artinya jelas mereka diisnadkan sebagai mudhil. Lah lak mbok woco mudhol yo iso wae, tapi adhollahulloh. Kan (aimmatun) jadi objek. Aimmatun sing Adhollahumulloh. (Kan saake Alloh, dielok2no). Dalam tradisi hukum adab kan... isnadusy syarri ila alloh

Ayo Terus-terus....

روي ابن عساكر عن الإمام مالك رضي الله عنه

{لاتحمل العلم عن أهل البدع، ولا تحمله عمن لم يعرف بالطلب، ولا عمن يكذب في حديث الناس وإن كان لا يكذب في حديث صلی الله عليه وسلم}

Nah iki ono ihtimal, iku dawuhe ning mukhothob, opo dawuh ning? tokoh?
Teng mukhothob...
Laa tahmilil 'ilmaa... 

لاتحمل العلم عن أهل البدع، ولا تحمله عمن لم يعرف بالطلب

ولا عمن يكذب في حديث الناس وإن كان لا يكذب في حديث صلی الله عليه وسلم


Nah jadi orang yang tidak diketahui sering mondok. Jadi ora nggolek ilmu ning wong sing ora tahu mondok. Ora jelas asal usule. Utowo mondok suwi, tapi muk kemanan ae, ora tahu ngaji, malah amen nggolek salahe wong ae. 

Terus...

ولا عمن يكذب في حديث الناس وإن كان لا يكذب في حديث  رسول الله صلی الله عليه وسلم

Iki sing rodok saking ikhtiyate Imam Malik, padahal banyak ulama ngendikan. Iso wae wong yakdzibu fi haditsinnaasi, TAPI ora wani yakdzibu fi haditsi Rosulillah. Lek jare Imam Malik, yo ora... Umume wong kan ora ngono kan? mbodoni koncone wani, tapi mbodoni kyaine ora wani. Tapi yo rodok lumayan, ndekne nduweni reputasi, lek mbodoni kyai? ora wani. Opo maneh mbodoni Kanjeng? Nabi. 

Imam Malik gak mau tahu, wong sing yakdzibun naas, iku yakdzibu fi haditsi Rosulillah. Iyo lak coro Imam Malik, wes pokok e podo wae. Padahal sak jane ning lapangan mboten podo. (Iku lek pas ngaji). Kan jelas kan.., wong wani mbodoni konco kan tetep ae nduwe adat gak wani mbodoni...? kyaine. Iki rodok terlalu ikhtiyath. Termasuk Lam yasykurinaas, lam yasykurillah. Padahal iso wae, lek ambek Alloh tetep syukur, cumak moh ngakoni ketua pondok. 

Coro iki teks e ora nganggo ta, yo aku moco laa yuhmalul 'ilma. Ning kitab ku teks e nganggo ya. Dadi maksude dari awal itu khithob umum. Loh kabeh nganggo ta mosok? gak teks asline? Iki ora onok kitab Ibnu Asaakir. Elingku lek tenggene Al Muwattho' niku nganggo ya. Tapi yo ora popo, tapi misale laa yuhmalu iso wae, laa yahmil ojo-o nggowo, sopo? wong. Gak nggo lucu2nan ae, sawangane lughot. Sawangane kajian lughot lah. 


Aku ngaji ihya karo gus2 sarang iku nganggo ihya maknane Mbah Zubair, dadi sing ning ngarep iku putu Mbah Zubair kabeh, dadi sing moco2 iku putu Mbah Zubair kabeh. Iku yo kangelan, wingi sampeyan ngerti to ngajine? Nyatane sak baris wae, beberapa naskah, bedo bedo. Nyuwun sewu tanpo... sakjane dzurriyah Mbah Hasyim ngaji, kelase yo perbandingan. Yo wingi ruh to? saksine, ngaji lagi sak halaman wis geger nuskhohe. 


Hayo terusno gak popo (iki ben digolek i)

و روى ابن سيرين رحمه الله 

هذا العلم دين فانظروا عمن تأخذون دينكم

Iki wis bener mocone, kadang do kulino mocone, iku idhofah. Pokok e angger..

ْمُعَرَّفٌ بَعْدَ إشَارَةٍ بِأَلْ -- يُعْرِب نَعْتًا أَوْ بَيَانًا أَوْ بَدَل

Jangan dianggap itu satuan nopo? idhofah. Wes pokok e contoh paling gampang ning nopo? Al Quran. 


ذلك الكتاب لا ريب فيه هدى للمتقين

Surat Al Baqoroh: 2

dzalikal kitabu, iku bukti nak, itu gak idhofah. 


Yoo.. terus onok maneh teng nggone Al Quran. 

إِنَّ هَـٰذَا ٱلۡقُرۡءَانَ یَهۡدِی لِلَّتِی هِیَ أَقۡوَمُ 

Surat Al Isro' ayat 9

Kan gak diwoco inna hadzal quraani. 


Terus, (contoh iki mau) hadzal 'ilmu diinun

هذا العلم دين فانظروا عمن تأخذون دينكم

روى عن ديلم عن ابن عمر رضي الله عنهما مرفوعا

العلم دين و الصلاة دين فانظروا من تأخذون هذا العلم

و كيف تأخذ هذه الصلاة فانكم تسألون يوم القيامة 

فلا تروه الا عمن تحقت اهلياته بأن يكون من العدول 

الثقاة المتقنين

woco sitok2, Atsiqoti al Mutqiniin. 

Gelem2 ra gelem, lek sorogan, yo diwoco sitok2. 

Comments