Third: Escalation of expectations. This hit me when I went to replace my jeans. I wear jeans almost all the time. There was a time when jeans came in one flavor, and you bought them, and they fit like crap. And They were incredibly uncomfortable, and if you wore them long enough and washed them enough times, they started to fit, feel OK. I went to replace my jeans after years of wearing these old ones.
I said, "I want a pair of jeans. Here's my size." And the shopkeeper said, "Do you want slim fit, easy fit, relaxed fit? You want button fly or zipper fly? You want stonewashed or acid-washed? Do you want them distressed? Do you want boot cut, tapered?" Blah, blah, blah and on he went.
My jaw dropped. And after I recovered,
I said,
"I want the kind that used to be the only kind."
He had no idea what that was. So I spent an hour trying on all these damn jeans, and I walked out of the store -- truth -- with the best-fitting jeans I had ever had.
I did better. All this choice made it possible for me to do better. But -- I felt worse. Why? I wrote a whole book to try to explain this to myself.
The reason I felt worse is that with all of these options available, my expectations about how good a pair of jeans should be went up. I had no particular expectations when they only came in one flavor. When they came in 100 flavors, damn it, one of them should've been perfect.
And what I got was good, but it wasn't perfect. And so I compared what I got to what I expected, and what I got was disappointing in comparison to what I expected.
Ketiga: meningkatnya ekspektasi. Saya benar-benar merasakannya ketika hendak mengganti celana jeans saya. Saya hampir selalu memakai jeans. Dahulu, jeans hanya tersedia dalam satu model, dan kita membelinya begitu saja—meskipun rasanya sangat tidak nyaman. Kalau dipakai cukup lama dan dicuci berkali-kali, barulah sedikit terasa enak.
Suatu hari, setelah bertahun-tahun memakai jeans lama, saya pergi untuk membeli yang baru. Saya berkata, “Saya mau celana jeans, ini ukuran saya.”
Lalu si penjual bertanya, “Mau slim fit, easy fit, relaxed fit? Mau kancing atau resleting?
Mau stonewashed atau acid-washed?
Mau yang sudah dibuat sobek-sobek? Mau boot cut, atau tapered?” Dan seterusnya, panjang sekali.
Saya sampai melongo. Setelah tersadar, saya berkata,
“Saya mau yang dulu, yang dulu cuma ada satu model itu.”
Dia sama sekali tidak tahu yang saya maksud. Akhirnya saya habiskan satu jam mencoba berbagai macam jeans, dan keluar dari toko itu —ini benar-benar kenyataan— dengan jeans yang paling pas yang pernah saya miliki. Saya mendapatkan yang lebih baik.
Semua pilihan itu membuat saya bisa mendapatkan sesuatu yang lebih baik. Tapi—anehnya—saya merasa lebih buruk.
Mengapa?
Saya bahkan menulis satu buku untuk mencoba menjawab pertanyaan itu bagi diri saya sendiri.
Alasannya adalah: dengan begitu banyak pilihan tersedia, ekspektasi saya tentang seberapa bagus seharusnya sebuah jeans pun ikut meningkat.
Dulu, ketika hanya ada satu model, ekspektasi saya sangat rendah, bahkan nyaris tidak ada. Tapi ketika pilihan mencapai seratus macam, seharusnya ada satu yang benar-benar sempurna. Yang saya dapat memang bagus, tapi tidak sempurna. Dan saya pun membandingkan hasil yang saya dapat dengan ekspektasi saya, sehingga yang tadinya bagus terasa mengecewakan.
Comments
Post a Comment